Carlo’s beste tips tegen RSI en Burn Out klachten

Ruim 2.000.000 mensen hebben lichte tot ernstige RSI klachten en 1 op de 7 werknemers heeft Burn Out klachten. Je kent dat misschien wel, wat drogere ogen, een zeurend gevoel in je hoofd en je (onder) rug en arm voelt niet echt comfortabel na een paar uurtjes achter je pc. Het doet nog net geen pijn maar fijn is het ook niet. Je schud nog een keertje, gaat even staan, strekt wat en gaat weer door. Je komt doodmoe en prikkelbaar thuis en hebt niet zoveel puf meer. Herkenbaar?

Bron foto: Laika’s medLibLog

Pas op, want dat kunnen de eerste signalen zijn dat het niet zo goed met je gaat. Normaal trekt dit na een poosje weg zodra je weer rust neemt maar het kan zich ook verder ontwikkelen en dan zijn het blijvende klachten. Een paar weken vakantie nemen en uitrusten helpt dan niet meer. Daarom is het verstandig om er tijdig aandacht aan te besteden. Onze 6 tips helpen je daarbij.

  1. Gebruik een RSI programma op je werk of thuis als je merkt dat je wat vage klachten begint te krijgen. Het is niet aangetoond dat zo’n programma daadwerkelijk werkt, maar mijn vrouw weet uit ervaring dat het haar heel veel goeds heeft gedaan toen zij nog op kantoor werkte. Zo’n programma geeft na het instellen om de zoveel minuten een pauze van 20 seconden waarbij je toetsenbord blokkeert. Zo wordt je gedwongen om te stoppen met typen en kun je even je vingers strekken. Het programma geeft ook langere pauzes aan. Om de drie kwartier is het verstandig om de werkplek 10 minuten te verlaten, even de benen strekken, koffie halen, een dossier wegbrengen of naar het toilet gaan geeft je dan even een break.
  2. Let op je houding want een slechte houding en opgebouwde spanning zorgen ervoor dat je ongemerkt krampachtig en gespannen gaat zitten. Stel je bureau op de juiste hoogte in als dit kan en zorg dat je op je stoel zit met je benen in een hoek van 90 graden. Merk je dat je niet goed zit of voel je je niet comfortabel? Sta dan eventjes op en ga een korte pauze houden. Probeer weer ontspannen en recht te zitten zodra je weer op je plek bent.

 

 

  1. Ban stress uit je leven. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Maar het is bekend dat stress pijn veroorzaakt in je lijf en RSI / CANS is daar een vorm van en ook een Burn Out ligt op de loer. Er zijn heel veel manieren om stress te beheersen, bv timemanagement. Klinkt moeilijk maar is makkelijker dan je denkt. Maak per werkdag een planning van activiteiten in volgorde van belangrijkheid. Ben jij een vraagbaak en krijg je veel vragen van collega’s die onmiddellijk beantwoord moeten worden? Stel een vragenuurtje in. Baken een periode af waarin je alle vragen gaat beantwoorden. Is even wennen om het zo te doen maar het levert je veel op. Vraag of zij van tevoren de vragen op de mail kunnen zetten. Zo kun je prioriteiten stellen en je vast voorbereiden.
  2. Praat erover. Dit is een hele belangrijke stap. Vaak gaan we maar door omdat we niet als zwak willen worden gezien door de baas. Je wil een rots in de branding zijn, je collega’s goed helpen en goed werk leveren. De baas en jouw collega’s zien jou ook zo en denken, dat gaat goed. Daar kan nog wel wat bij. En dat stapje erbij is nou net teveel. Je accepteert, gaat door en propt 60 uur werk in een werkweek van 40 uur. Dat gaat je nooit lukken. Al krijg je er uren bij, als dat jouw instelling is dan veranderd het niet. Veranderen kun je pas als je het kenbaar maakt. Heb je een baas die er geen rekening mee kan of wil houden? Dan wordt het lastiger en is het misschien tijd om naar iets anders uit te kijken. Praat ook met het thuisfront en vraag advies, ga leuke dingen doen en heb het er met elkaar over. 
  3. Beweeg, beweeg en beweeg nog eens. Dat hoeven geen uren in de sportschool te zijn als je dat niet aanspreekt. Vind iets wat bij jou past. Misschien vind je het leuk om te wandelen of fietsen. Doe dit dan, het liefst met iemand samen en praat erover.
  4. Ga activiteiten doen die je leuk vind en die jou je ontspanning geven. Een leuke hobby, een boek lezen, een dagje sauna of wellness. Doe iets waar je blij van wordt.

 

Ik hoop dat ik je zo een beetje op weg heb kunnen helpen. Zit je echt tegen een Burn Out aan? Dan moet je ingrijpen. Maak de stap naar de huisarts. Hij of zij kan je aanhoren en doorverwijzen zodat er een oplossing komt. Heb je last van RSI / CANS? Ook dan is het verstandig om langs de huisarts of fysio te gaan als je daar nog niet geweest bent.

 

Meer lezen over een Burn Out? Carien Karsten heeft hier een goed boek over geschreven. Je vind hem onder andere hier: https://www.bruna.nl/boeken/uit-je-burnout-9789021562308

Meer lezen over RSI: https://www.rsi-vereniging.nl/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *